iklan2

Saturday, August 11, 2012

JJCM - Wakaf Che Yeh - Mieng Kham

Salam  Semuanya....
kejap jerk dah tinggal beberapa hari nak raya dah kan...
mesti ramai yg dah buat persiapan raya...
al maklum ler bonus pun dah dapat...mesti sedang
dalam mood shopping nie kannn....

Azue baru jerk balik ke Pantai Timur minggu lepas...
Sebab nak buka puasa dengan juadah2 dari sana....
mcm x lengkap plak sebab x pekena...
juadah2 alek klate & ganu nie...

Kl mana lah nak sama kannn...
So kitorg pun stay 1 hari di Wakaf Che Yeh tu...
Salah satu sebab nak gakk sopink2 raya....
senang kitorg stay kat Ridel Hotel tu...
Amek jerk family room...besar n selesa...

Nak cari juadah berbuka pun senang...turun jerk otel
dah bleh start carikk...parking pun senang...

Nak citer sambil2 jalan2 n sopink2 tu...
Azue terjumper ler... Mender Daun2 nie yg di pack kan
teruss teringat...owhhh kat sini pun ader jual ehh
Mieng Kham ( sejenis makanan dari Thailand) nie...
punya lahhh lama Azue carik...
kat sini baru jumper....

Uolls pernah makan x?Daun Kaduk nie macam ruper
daun sireh...tapi x kelat mcm daun Sireh...
Cara makan dier senang jerk...campurkan sumer bahan tu
ngap jerk masuk mulut....hehehe..

Jomm nengok Azue tunjuk cara2 n tepekkan Resepi
yg di google...untuk mereka yg nak cuber buat sendiri...



Ader Daun Kaduk , isi Kelapa yg di Panggang halus,
Kacang tanah di goreng, halia , bawang merah, hirisan limau nipis,
Udang kering, Cili Padi dan sos manis dier..








Dah Campur sumer bahan2 tu lipat cenggini






Dah boleh Makan sama jerk macam makan Sireh tu...
Sedapp uolls...Azue suker sangat....


Bahan-bahan untuk sirih kaduk (Mieng Kham)

Daun kaduk, dibersihkan dan dilap hingga kering, 
susunkan ke dalam dulang

Bahan-bahan intinya (disediakan berasingan)
Udang kering, cuci bersih dan sangai
Kacang tanah, digoreng tanpa minyak dan buangkan kulitnya
Isi kelapa, dibuangkan kulit arinya dan hiris nipis, 
kemudian disangai hingga kuning. 
Boleh juga dibakar dalam oven.
Limau nipis, dihiris nipis dengan kulit-kulitnya
Halia muda, kikis kulitnya dan potong dadu kecil-kecil
Bawang merah, dipotong dadu kecil
Cili padi, dihiris halus-halus

Untuk sosnya :-
2-3 ketul gula melaka, dicairkan dengan 1 cawan air
2 sudu tepung gandum
Sos nampla, jika suka atau boleh ganti dengan udang kering yang dikisar lumat

Cara menyediakan sosnya
Masukkan tepung gandum ke dalam kuali dan goreng tanpa minyak hingga kekuningan.
 Sejukkan sebentar. Campurkan dengan gula melaka yang dicairkan tadi
, sos nampla atau udang kering. Masak kembali atas api kecil hingga pekat.
 Sejukkan sebelum diguna.

Cara Menyediakannya

Ambil sehelai daun kaduk. 
Calitkan sedikit manisan cair dan bubuh bahan-bahan intinya 
mengikut keperluan dan citarasa masing-masing. 
Lipatkan dan terus dimakan.


2 comments:

  1. kalau tak silap kat restoran bangkok house ada starter daun kaduk nie

    ReplyDelete
  2. bestnya..saya pun suka makan mingkam nih..kalau dah makan, tak hengat dunia..nak selalu makan...hehe

    ReplyDelete

Touch N Go