Click On Me

Thursday, July 26, 2012

Jom Masak2 = Lepat Liat Utahga & Sosej Roll

Salam Ramadhan semua...alhamdulillah hampir seminggu
kita dapat menjalani ibadah puasa nie kan...
kaum2 ibu nie mesti dok pening2 apa juadah berbuka
nak di masak untuk keluarga tersayang kan...

Sekarang nie kalau x sempat masak beli jerkk..
kat Bazaar Ramadhan...tapi kalau sedap tu 
ok ler...kalau x sedap tu membazir jerk rasa kan...

Ramai yg komplen harga di Bazaar Ramadhan
makin naik tahun nie...kannn...
Azue pun belum berkesempatan nak ke Bazaar
lagi nie...biasalah minggu pertama mood masak2 kann...
dah boring nanti...ke Bazar juga kiter...

So pernah makan x Lepat Liat???Lepat nie
bentuk sama jerk dengan lepat pisang atau ubi...
tapi bahan2 dier lain skett...raser memang sedapp...
Azue suker sangat..tapi kalau nak cari di Bazaar Ramadhan
kompom x jumper punya...hehehe...

Resepi dier senang jerkk...


LEPAT LIAT

Bahan2nya 
2 - 2 1/4 cawan tepung pulut
3/4 cawan gula merah
1 cawan air
sehelai daun pandan
daun pisang
1 cawan kelapa parut putih
sedikit garam
minyak masak


Cara membuatnya :



1.Masak gula merah dengan air dan daun pandan 
2.Sediakan kukusan,inti kelapa(kelapa+sikit garam halus) dan daun pisang.
3.Tepung pulut dicampur dgn secawan air gula yang ditapis dan dikacau sebati



4.Letakkan sesudu makan adunan di atas daun kelapa yang disapu sikit minyak dan ratakan.
Letakkan inti kelapa .Balutkan kuih ini seperti membalut lepat pisang.



5.Kukuskan lebih kurang 15-20 minit dgn api sederhana. 


Dahh Siapp masak dah niee...





yeaaa dah siap untuk di makan...raser dier mcm dodol...
lembut...lemak2 dan liat2 skett.....



Sesambil2 tunggu Lepat Liat tu siap di masak...kiter buat
Sosej Roll pulak yer....senang sangat....

Roti Gardenia Di Gelek Nipis2...Sosej tu kena rebus sekejap...
balutkan dengan roti gardenia tadi...kalau ader cheese
masukkan sekali...last sekali balut dengan
kulit popia..gamkan dengan telur ...
lepas tu goreng....yuummyy...anak2 mesti suker...



Ok dah siap dah 2 resepi nie untuk berbuka puasa...
senang kann...aper lagi...jom ler kiter ke dapur...hehehe

5 comments:

atty's said...

kyatt pun belum ke param lagi..
nanti leh terai sosej roll..

MaDiHaA a.k.a Ratna said...

salam azue..
akak pun lom menyinggah lagi kat bazar ramadhan..tak taula harga naik ke idok.. tp masa hari pertama & kedua tu adalah juga beli kuih (sbb kurang sihat).. itupun en. abang je yg ronda.. akak tak larat.. hehe... berbuka ala kadar je.. itupun en. abang yg byk tolong masak sbb dia keje shift mlm minggu ni.. blk keje je tgk dia tengah masak.. akak tolong sikit2 je.. haha.. berbuka ala kadar je apa yg sempat aje..

lepat liat tu akak pernah dengar dah lama dulu... tp tak pernah buat lagi.. dulu kak hanaz pun pernah share resepi.. senang je nak buat ehh... leh la akak mencuba.. mcm sedap pulak akak tgk... TQ share resepi ehh... kirim salam kat ummi ye.. hee... slmt berpuasa..

dilabangiWORLD said...

wah bestnya azue sosej roll tu
cam nak buat petang ni hahhahaha

TK said...

Rajinnya buat kuih..buat sndri gerenti
Sosej roll tu..mmmm...menggoda..

TK said...

Sori tetinggal pkataan hehe..
Buat sendiri gerenti sedap :)