Click On Me

Thursday, October 14, 2010

KEREPEK PISANG BERSIRA PEDAS

Salam sumer kengkawan....sihat ker...Azue x baper sihat ler...raser lemah jerk badan tanda2 nak demam pun ader...tp harap2 ok lahh...x melarat sgt...cuaca pulak panas jerk kan kena minum banyak air niehh...

Kali nie nak share ngan kengkawan....pernah makan x Kerepek Pisang Tanduk Bersira Cili... biasa2 kiter makan kerepek ubi jerk kann...pernah jugak Azue jumper Kuih Gunting Bersira, Tiram Bersira Cili tp kalau Kerepek pisang bersira nie belum jumper...

Menu nie wajib Azue buat biler dah jumper kerepek pisang tanduk nie...Azue suker sangat2...ruper2nya Nureen pun suker...dah berebut plak dengan mama dier...meh kiter share ker resepinya...senang sangat....



Kerepek Pisang Tanduk Bersira Pedas

1/2 kg ~ Kerepek Pisang Tanduk (azue beli ready made jerk)
5 ulas ~ Bawang Putih ( di tumbuk lumat )
5 ulas ~ Bawang Merah ( di tumbuk lumat )
4 Sudu Besar ~ Cili mesin (cili boh pun bleh...nak pedas tambah lagi ehhh)
5 Sudu Besar ~ Gula (nak manis tambah ler lagi)
1/2 Sudu Kecil ~ Garam
2 Sudu Besar ~ Minyak

Cara2:-

Panaskan minyak...masukkan bawang putih tadi,goreng sampai garing,
seterusnya masukkan cili boh sampai naik minyak....masukkan garam dan gula....
kacau sebati...akhir sekali masukkan kerepek pisang tadi...gaul rata...tutup api dan dah siapp... make sure kiter sejukkan dahulu yerkk sebelum masuk dalam bekas...nanti lemau plakk...dahh siappp....bleh mamam skrg...hehehhe....

sampai jumper lagii...daaaa...

8 comments:

ieda said...

ermm aah lah zue aku punn x pernah dgr layie . pestime nie .. sedap nampak .. mahu cuba loor :)

kak ina kl said...

macam sodap ajer..maaf yer..bolg tolong edit tang penaja tu..dah ada penaja baru bagi RM lagi

♥Azie♥ said...

tq akak konsi resepi..nnt nak try..leh buat bisnes nie hehehehe

atty's said...

sodapnya azue.ni yg tingin nie.

Azueriena Norash said...

ieda:- haa toraii ler yerkk..kompom sedapp maaa...hehehe...

kak inakl:- dah edit dahh...harap2 menang ler kali nie...hehehe

azie:- bleh buat bisnes maa..tp jgn campur air tau..nanti dier lemau...x sedapp...

kak yatt :- teringin ehh...meh ler dtg umah azue tlg buatkan...hehhe

malasz said...

wah dah der resepi plak dlm blog nie
semakin rajin meng up dated yer

Azueriena Norash said...

malazzz...wallaaaa...rinduu sma kamuuu...xder ler canggih mana pun resepinyaaa....suker2 jerk tuuu...nko sihat ker?

kak ina kl said...

kamu duk kat area mana?nak tau gak ni..dekat atau idak dgn umah akak kalau nak order kukis tu