Click On Me

Sunday, August 15, 2010

Resepi Ketupat Sotong

Salam Sumer...Watper tu...Pocer tak?Arinie Nuyin dah 5 ari Poser...Kalau Nuyin Poser Penuh
Mama Nak Bagi Duit Raya...Abah pun Kasikk...Nenek Pun Kasik...Kalau acik2 kat luar nak
kasik pun bulehh jugakk...hehhee...


Semalam Nuyin Tolong Mama Buat Pudding...Hari Nie nuyin Tolong Mama masak...
Mama cakap Ari nie mama nak masak Ketupat Sotong, Ikan Siakap Stim,Udang Goreng Tepung
Ngan Lala Masak Pedas...tapi x pedas pun..hehhehe

Nuyin Tolong mama kopek kulit bawang ngan potong2 sekali...Nuyin nak belajar masak..
Nanti Bleh masak sedap2 cam mama Nuyin...

Yooolahhhh Anak Mama Cayang...Nanti Mama Ajar Nuyin Masak2 Lagi Ehh...
Nampak dier memang minat nak masak2 nie..Kalau Mama dier masak...
Mesti Menyibukk jerk kat Dapur...Nak potong ler..Nak tumbuk ler..
Nak Pegang Sudip ler...Macam2...

Kalau Mama masak...Nuyin Mesti Makan Banyak kann...Abah Nuyin pun sama...
Tu kadang2 mama malas masak2..dengan mama2 sekali Makin Bam..Bamm
(alasann ler tuu...hehheehe)

Semalam Lepas Azue Masak Pudding...Azue Masak Siput Sedut Berempah...
Piccas Luper nak amekk...Resepi dari abg Mat Gebu nie lerrr...
Lepas tu Belek punya Belek Blog abg Mat nie..
Azue dok terliur nengok Ketupat Sotong Plak...

Hari Nie...pegi pasar carik sotong besor...try ler buat...Alhamdulillah Jadikk Jugakk..
yg Kelakarnya... Cik Abe tanya...awat x maniss???Abess poser kann...
Dan..dan tu cakap...Abg..Nie versi org nogori...x manis..tp lemak2 gituu...
Makan dengan nasik pun blehh...hahahhaa...( lawak betuii...)


Resepi Ketupat Sotong Ini Adalah Dari Mat Gebu..










BAHAN-BAHANNYA :-)
300 gram beras pulut, cuci dan rendam 45 minit
250 ml santan cair + sedikit garam dan kacau rata
9 - 10 ekor sotong bersaiz besar
1 liter santan
6 biji bawang merah, hiris halus
1 camca teh halba
2 batang serai
1 inci halia, hiris halus
Garam dan gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan kukusan, satukan pulut dengan 250 santan tadi, kacau dan tuang dalam bekas, kukus 25 minit hingga pulut tanak, kareh pulut tadi dan sejukkan.
  2. Sotong dibersihkan buang kulit luarnya hingga tinggal bahagian putih, bersihkan juga kepala sotong. Lab dengan paper towel hingga kering. Ketepikan.
  3. Ambil satu sotong tadi dan isi dengan pulut 3/4 penuh, kemudian masukkan kepala sotong dan semat dengan lidi sate yang dikerat pendek atau gunakan toothpick, kemaskan dan buat hingga siap.
  4. Panaskan santan tadi, bila mendidih, masukkan serai, halba, bawang merah hiris, halia dan sotong, kecilkan api, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula, kacau perlahan dan masak hingga kuah pekat.
  5. Keluarkan sotong, hiris dan tuang kuah atasnya sebelum dihidangkan.....Selamat mencuba!!

Passtuu Masak Ikan Siakap Stim nie....Azue x minat mana stim2 nie..tapi sebab cik Abe nak..
Dok Belek2 kat blog abg mat...xder plakk resepi masak ikan siakap stim nie...
tryy ler googles...ader resepi tu guna...mcm2 bahan....

Azue pun try ler...tapi terlebih masam skett ler....Tapi Ummi Azue suker...
Dier kan suka lauk masam2...Azue Kurenngg Minatt skett....
Piccas kat bawah nie belum masak lagii...yg dah masak luper nak amekk...huhuhu


Lepas tuu kann...sambil tunggu Waktu berbuka tuu...Tengok ler Shamsul Ghau2 tu..
Dok Jalan2 kat Bazaar Ramadhan Kat Kangar Perlis...Ada macam2 kuih....
yg terliurrr sgt azue nak makan Mieng Kam niee...Atau Sirih Daun Kaduk...
kat sana jual sepeket RM2 jerkkk ...


Pastuu Ader plak Resepi Baru...Udang Sanggul namanya...Waduhh...waduhhh...
Gi mana sihh...xkan gua mau panjat negeri Perlis Ini....
Agak2..Ada x jual kat area Sini2 jerk yerkkk...huhuhu...



10 comments:

~~ciklinn~~ said...

kak zue..linn pun suka gak merayapkat cikmat nyer blog hehehe... ternampak gak udang sanggul nie... pehtu kan tadi tgok jalan2 ramadhan yg kat tv3 tu ada gak udangg sanggul... huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa tinginnyerr nak makan...

♥Azie♥ said...

good gurl nuyin....posa penuh2 tau..nnt dapat duit raya banyak..

akak aze pun teringgin nak makan udang sanggol tue..semalam tgk rancangan shamsul ghau2 tue

☆ lieya latif ☆ said...

wah bagus nuyin...rajin tul tolong akak kat dapur....berebut org nak jadikan menantu ni keh keh keh

lieya dulu tak reti mkan ketupat sotong ni kak, pastu kawan kenal kan....dah rase sekali terus jatuh cinta gitu...sedap kan.....tapi kawan lieya buat versi manis, mak lieya penah buat versi cam akak nie....

ieda said...

waduhhh2 banyaknyer lauk nieh .. mu masak beb ?? banyak sedapp looor ..

nanti haku teringin makan mu masak .. biler lah erkkk .. doa2kan haku leh dtg dan makan masakan muuu .. x sabaq niehh heheh

alhamdulillah nuyin sama ngan sabriena dan nina .. x ponteng layie .. harap2 sampai habis bulan poser nieh .. cayuk2 anak momma :))

CkYnHaShiM said...

rajin nuyin tolon mama yerk..sama ngan dak ayin kat mah tu..rajin gak...

udang sanggul tu..teringin gak..mane nak cari..huhuhu..

atty's said...

rajinnya nuyin ..untung sapa dapat bermenantukan nuyin nie.

adoi sedapt nya nampak sotong tuh..huhuhuuh

zue said...

Cewahhhh rajinnyer anak dara dia tlg mama msk eh...nanti aunty zue kasi duit raya jika pose sebulan eh...

Adoi cik kak oiii...lamo doh kawe x make tupat sotong nih....cni x dok jual...kempunan laaaaaa.....sajer jer tau buat entry nih.....

KSWSK said...

i likeeee sutunggggggg tp tak pernah mkn lg ketupat sotong tu...

NoRwAnI nOrWi said...

wah dahsyat ok menu kak azue tu...rajin nurin...

Ruziawati Bukhari said...

rajinnya nuyin!!

samalah ngan nur.. sebok je dia nk tolong kat dapo tu.. hehe..

terliur weh ketupat sotong tu.. dan gmbr makanan lain.. saja kak zue nk goda t pagi2 ni ye? biasa ni! :-*